Livssyn
Kristent livssyn
Skolen er forankret i det kristne livs- og menneskesyn, som det er udtrykt i den apostolske trosbekendelse og som hviler på tilliden til Bibelen som Gud Ord. Dette syn skal præge skolens liv
og aktivitet, i alt fra undervisning, dannelsessyn, daglig omgangstone og samvær, til ledelse, syn på verden og de ambitioner, vi har som skole på egne og elevernes vegne.
Menneskesyn
Vi ser mennesket, som skabt af Gud, i Sit eget billede, til liv, relation og fællesskab med Ham og med hinanden.
Det enkelte menneske er unikt og har en medfødt værdighed, der ikke må krænkes.
Den enkelte er født med særlige gaver, talenter og interesser, der skal anerkendes, fremelskes og udvikles, til gavn for både den enkelte og fællesskabet.
Det enkelte menneske er skabt til at engagere sig og tage ansvar.
Alle mennesker kan fejle og har brug for tilgivelse og en frisk start
Børnesyn
Børnesyn
Alle børn har behov for et miljø, hvor de kan trives og udvikles, både personligt, og i fællesskabet med andre. Det enkelte barn er under udvikling og har behov for støtte og træning i integritet. Dermed menes, at det enkelte barn skal udrustes og dannes til
- at forstå moralske kontekster og begrundelser samt at udvikle egne grænser i en social kontekst.
- at opbygge evnen til at kunne argumentere for egne synspunkter og samtidig have en indre ballast til også at kunne rumme andres synspunkter og livsførelser.
- at lære at være ydmyg, lærevillig og samarbejdsvillig, og samtidig have selvtillid og en urokkelig sans for selvværd.
- at opbygge resiliens og selvledelse.
- at opbygge mod og indre styrke.
- Lyttende
- Empatisk
Dette gøres med en anerkendende tilgang, der lærer barnet begrundelser for og formål med handlinger, grænser og værdier.
Syn på læring
Syn på læring og undervisning
Den enkelte har en medfødt motivation for livslang læring, men har behov for de tre grundlæggende psykologiske behov: Samhørighed, Selvstændighed og Mestring (Ryan og Deci, 2000), for at kunne opretholde denne motivation.
Motivation kommer indefra det enkelte menneske og er drivkraften bag læring. Inspiration til læring kan komme udefra, men uden indre motivation, sker der ikke ægte læring.
Ægte læring, som rykker den enkelte til et nyt videns- og handlingsniveau og bliver en integreret del af vedkommende, kendetegner sig ved:
- At tjene et formål; at være brugbar.
- At være meningsfuld, fordi den skal bruges i øjeblikket.
- At give mening på et personligt plan.
- At være baseret på noget, der er dybere end kognitiv viden, såsom passioner.
- Ofte at have fysiske handlinger integreret.
- Altid at kunne opbygges og udvides.
- At gøre i stand til at handle og tænke på et højere niveau, end ved udgangspunktet.
- At være dybt tilfredsstillende.